Communicatie training
Communicatieve vaardigheden
Notuleren
Notuleren PC Laptop
Zakelijk corresponderen
Klantgericht schrijven
Klantgericht telefoneren
Snellezen
Assertief optreden
Time management
Meer communicatie trainingen
communicatie trainingen


Stappenplan communicatie trainingen
Hieronder vind je de stappen die we doorlopen om een succesvolle trainingsdag te organiseren.

Stap 1

Je belt of mailt me om contact te leggen. In een telefoongesprek overleggen we samen hoe de door jou (jullie) gewenste training het beste opgebouwd kan worden. Ook stellen we een datum vast die je het beste uitkomt.
Stap 2

Je ontvangt van mij een offerte met daarin een overzicht van de training en de afspraken die we gemaakt hebben. Je gaat akkoord met de offerte, of je geeft aan wat je gewijzigd wilt hebben en gaat akkoord met de gewijzigde offerte.
Stap 3

Je ontvangt een intakeformulier waarop je je leerdoelen aangeeft. Je stuurt door je zelf gemaakte notulen op. Je geeft aan wat je als lastig ervaart bij het maken van notulen. Zonodig hebben we hierover telefonisch contact.
Stap 4

De training zelf. Ik adviseer altijd de groepen niet te groot te maken. Maximaal zes tot acht personen. Meer deelnemers kan wel, maar is veel minder effectief. Met zes deelnemers is het nog mogelijk om aan elke deelnemer ruimschoots aandacht te besteden. We werken bijvoorbeeld met een CD met vergaderfragmenten en nemen voldoende tijd om ervaringen uit te wisselen en de opdrachten goed na te bespreken.

Aan het eind van de training stellen we vast welke verbeterpunten er voor jou persoonlijk zijn. Deze persoonlijke verbeterpunten zet je daarna om in een persoonlijk actieplan.

Getuigschrift
Aan het eind van de training ontvang je het Carine Kopstein trainingscertificaat. Dit is een getuigschrift waarop staat aangegeven dat je aan de training notuleren hebt deelgenomen.

Communicatie training Communicatieve vaardigheden Notuleren Notuleren PC Laptop Zakelijk corresponderen Klantgericht schrijven Klantgericht telefoneren Snellezen Assertief optreden Time management Meer communicatie trainingen
Schriftelijke communicatie training:
Klantgericht schrijven

Je werkt bij een organisatie waarvoor schriftelijke communicatie belangrijk is.
Een groot deel van je werkzaamheden bestaat uit teksten schrijven. Teksten die resultaat moeten geven, en de lezer (je klant) aan zetten tot actie.
Je wilt dat de teksten die je schrijft (nog) duidelijker en overtuigender overkomen. Daarbij zou je het erg plezierig vinden als het schrijven van teksten je minder tijd zou kosten. Dan is de training klantgericht schrijven precies iets voor jou.

Onderwerpen
In de communicatie training klantgericht schrijven behandel en oefen ik de volgende onderwerpen met je:

Wat is een aantrekkelijke schrijfstijl voor jouw lezer (je klant). En waarom is dat zo?
Wat zijn pakkende openingszinnen? Hoe voorkom je openingszinnen die geen belangstelling wekken bij je klanten (je lezerspubliek). Schrijf je voor een doelgroep, of eigenlijk voor meerdere?

Wat is commercieel en overtuigend taalgebruik? Wat is klantgerichtheid eigenlijk in jouw situatie? Wat is een verkoopgerichte wijze van schrijven? Hoe maak je vlotte goedlopende zinnen, en blijf je toch binnen de huisstijl van je organisatie? Hoe wordt je klant het liefst aangesproken? Past de toon van de tekst bij het doel van de tekst en de structuur? Hoe blijft een tekst levendig? Wat is beknopt formuleren?

Wat is de juiste structuur voor je tekst? Kun je die vaker toepassen? Wanneer wel, wanneer niet? Welke brief- en tekststructuren bestaan er eigenlijk? Waarom, en wat zijn de voor- en nadelen?

Wat kost je persoonlijk veel tijd bij het schrijven van teksten? Structuur? Openingszin? Toon? Redigeren? Wat kun je doen als de tekst niet wil vlotten, en je niet op papier krijgt wat je eigenlijk wilt/ Hoe breng je je eigen creatieve proces weer op gang?

Wat zijn je persoonlijke valkuilen bij het schrijven van teksten? Hoe ontwijk je die? Wat gaat goed en wat kan (nog) beter?

Verder komt aan de orde
Gebruiken van je persoonlijke schrijfstijl. Wanneer wel, wanneer niet?
Correct Nederlands
Geautomatiseerde brieven schrijven: standaardbrief, persoonlijke standaardbrief, en bouwsteenbrief.
Goednieuwsbrieven schrijven
Informatiebrieven schrijven
Klachtenbrieven schrijven
Slechtnieuwsbrieven schrijven
Verzoekbrieven schrijven
Wervende brieven schrijven

Resultaat
Na de training klantgericht schrijven schrijf je met meer plezier. Je schrijft betere zakelijke brieven en e-mails. Klantgerichter, doelgerichter en daardoor overtuigender. Je teksten zijn inhoudelijk beter en bereiken daardoor direct hun doel. Je past briefstructuren makkelijker toe en maakt optimaal gebruik van de huisstijl van je organisatie. Je verplaatst je makkelijker en beter in de doelgroep waarvoor je schrijft. Daardoor komt je boodschap duidelijker over en hebben je teksten meer resultaat.

Voor wie?
De training klantgericht schrijven is bedoeld voor iedereen die regelmatig zakelijke teksten schrijft. Bijvoorbeeld dagelijkse zakelijke brieven of e-mails. Maar ook voor de minder dagelijkse zakelijke teksten zoals: Goednieuws- en slechtnieuwsbrieven, verzoekbrieven, wervende brieven, en geautomatiseerde correspondentie. Ik pas deze training altijd je/jullie specifieke werksituatie (en klanten ) aan.

Voor meer informatie:
0626200789
mail@ckc.co.nl